3. mars 2014

Kan man male flisene på badet? Klart man kan! Se før og etter bildene

For 3 år siden laget jeg et badestunt for Pure & Original, og jeg er fortsatt svært godt fornøyd med resultatet!

Vi hadde to bad og et vaskerom som skulle pusses opp, og selv om flisene bare var 10 år gamle, så var de langt fra den stilen vi ønsket oss. 

Vi hadde ikke lyst på kostbare løsninger med nye fliser, og så oss derfor om etter alternative løsninger. Malebutikkene jeg spurte, frarådet oss å male flisene, men siden jeg hadde jobbet med kalkmalingen fra Pure & Origina, tenkte jeg at vi skulle gi det en sjanse. De var også forsiktige med å anbefale det, men jeg bestemte meg for å prøve likevel. Og det har jeg ikke angret på.

Det er nå tre år siden, og malingen sitter fortsatt godt og er like fin. Kalkmalingen har en nydelig fløyelsaktig, rustikk og helt matt overflate.

Vi malte veggene og flisela gulv og dusjnisje opp på de gamle flisene, da membranen under var god og flisene satt bra fast. Jeg vil ikke anbefale å male gulvet, da det antakelig fort vil bli slitasjeskader.

Badene i seg selv er verken store eller flotte, men jeg er likevel godt fornøyd med resultatet. Og mange penger ble spart.

Her ser dere før- og etter-bilder:

Før:

Håndkleholderen har jeg funnet på en gammel låve. Speilet var et gullspeil fra Fretex og skapet er fra Vintage by Nina. Alt har fått et enkelt strøk med hvit kalkmaling.

Hvis noen skulle ha lyst til å gjøre det samme, får dere her "oppskriften" vi fulgte: 

Vi vasket først veggene med salmiakk for å få bort all gammel smuss og for å skape god heft.

Etter det malte vi veggene med heftgrunn for våtrom og så malte vi et strøk med kalkmaling fra Pure and Original. Fargen vi valgte heter Potato skin.



Til slutt malte vi et strøk med sealer, som forsegler fargen og sørger for at veggene enklere kan vaskes.

Hilsen Franciska 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...